23 November 2008

Day 100 : Sebak

Salam untuk semua..


Petikan dari blog abang aku.. nak link ke? x payah la :)


Come back to the story..




Alhamdulillah,
Hanya itu yang mampu ku ucapkan dalam hatiku apabila Allah memberi ruang dan peluang untuk aku menziarahi Ma dan Dedi di kampung (Bandar sebenarnya). Tambahan pula mereka hanya tinggal berdua dirumah, adik beradikku semuanya jauh dimata dekat dihati, ada yg kat Sarawak, Australia, Melaka dan aku terdampar di Kedah. Kesik (bahasa org Kelantan bagi sunyi) toksah nak kata la, tapi itu yang terpaksa dihadapi apabila anak-anak dah mula tumbuh sayap sendiri.

Aku juga merasa seronok melihat kerukunan rumahtangga Ma dan Dedi yang makin akrab sejak duduk berdua ni, tadarus al quran bersama, makan bersama, ke KL bersama, kemana-mana pun bersama dan yang membuat aku rasa lebih gembira apabila kesungguhan Dedi dalam ibadah tempias ke seluruh isi rumah.

Aku mengambil peluang untuk bersembang pelbagai isu, dari pokok mangga hinggalah ke Barrack Obama, kebanyakannya aku hanya jadi pendengar jelah, aku biar je Ma bercerita semahunya, biar terubat kesunyiannya.

Begitulah kehidupan, satu hari nanti kita juga akan tua seperti mereka dan pada ketika itu suara anak-anak dan cucu lah yang menjadi penghibur hati.

Ibu dan Ayah tidak kan boleh dicari ganti, berbaktilah selagi mereka masih ada, berhabislah untuk mereka, gembirakanlah mereka hingga ke hujung usia, jangan sesekali derhaka kerana segaris luka dihati ibu bakal mengundang petaka didunia dan diakhirat sana.

Sungguh aku amat terharu apabila Ma memberitahu, tidak pernah dia lupa untuk mendoakan kebahagiaan dan keberkatan anak-anaknya setiap kali selesai solat. Malu pun ada sebab banyak kali juga aku terlupa untuk mendoakan keselamatan mereka selesai solatku.

Ma & Dedi, Kasihmu ku dambakan, Kemaafan ku pohon, aku berdoa agar aku terus diberi kekuatan untuk terus berbakti dan agar Ma dan Dedi sentiasa terus dipelihara seperti mana mereka memelihara aku ketika aku kecil dulu


Bila aku baca catatan blog beliau..aku jadi sebak..doa untuk ayah dan ibu memang sentiasa ada..cuma bila nak cepat selesai..mula lah berdoa hanya untuk diri sendiri :(

Selfish kan?

:(


Hanya luahan rasa dari seorang anak yang rindukan kata2 semangat ayahnya dan bebelan ibunya..




8 comments:

aShaBuLz said...

ibu dan ayah..memang tak ada pengganti...

Ziana said...

Sebaknyerrr...
:(

diorg mmg xde pengganti..
our parents is the best in da world..kan?
selagi hayat mereka... kite jgn henti berbakti..

azizi said...

everlasting love. takkan putus. no matter where we are, the endless bond will there. always.
~ they are standing proud to have you as their daughter, and your bro as their son.
:-)
so inah, work harder for your phd. :-)

Sa-Yu-Ri said...

ulasan from all ur prev entries ya :)

I am so proud of u for gettin a PHD at a young age. Even in sg, for us to get a PHD we wud definitely be reachin mid 30's. So u r one in a million beb :)

dgr nasyid pon ok jugak hehehe....

U seems bz all the time. Wheneva I am online u r bz werkin & when I am werkin at night u r free i presume....hehe, so time clashed....I hope when I see u in dec insyallah we will b able to spend quality times together.( itu pon if u still nak layan & tgk muker aku yg irritatin nie ) :) tkcr beb....i miss the gal I chit chattin when I 1st saw her frm "project S".....

Inah said...

yeap ashabulz..x de pengganti :)


ziana: yeap..parents mmg d best :)..bila kawan2 sakitkan hati..parents gak yang dicari..bila kita putus cinta..parents gak dicari


azizi: yeap..will work harder :)


nan: yeap..i am busy at the moment..lagipun tdur awal jek :)

u take care too..missed the old me? maybe she had changed :)

@xiM said...

awat macam ada something fishy jer nih..

hmmm...whatever..

Sedih baca nota abang inah tuh..

pa rasa sementara diorang ada ni lah kita apprecite diorang betul betul k..

doakan pa agar jadi anak yang baik dan soleh..ameen..

NN said...

mmm..
semacam jek reply komen atas tuhh..

best entry..
:)

Inah said...

axim : yeap..something fishy??naaahh..just dont want to bother myself with small little things :)


nikli: hehehe..besh kah? lg best my entry :)